יום ראשון, 3 ביולי 2011

איים של חדשנות

איים של חדשניות - הזדמנויות ואיומים העומדים בפני יישום יעיל של חידושים טכנולוגיים .
זהו שם המאמר של יורם עשת אלקלעי ואורית אבידב אונגר האוניברסיטה הפתוחה אשר פורסם באפריל 2011   
המאמר מביא השוואות מפורטות בין שני דגמים בהיבט של פרמטרים של שינוי ארגוני בהקשר של הטמעת טכנולוגיה מתוקשבת .
יצירת איים של חדשנות נוצר בשתי דרכים מרכזיות :
  •  החלטות הבאות כיוזמות של הנהלת הארגון (top-down)
  • החלטות מקומיות (bottom-up) מתוך הארגון המובלות על ידי מורים נלהבים בארגון המובילים יוזמות חדשניות.
שאלות רבות עלו בדעתי בעקבות המאמרבנושא התפתחות מקצועית בקרב מורים והכשרתם כסוכני שינוי בבתי הספר למשל  תהיתי לגבי הדרכים בהם יוכלו אותם מורים להפיץ את הידע שנצבר בבית הספר וכיצד תורם הידע לקידום של מסגרות שונות ותהליכים בחינוך ? צריך לברר כיצד תורם ידע חדש לקידום ההוראה ולהנעת תהליכי שינוי בתחומים הרצויים .
אני תמיד האמנתי שהכשרת קבוצת אנשים במטרת קידום תהליך ההוראה ולהנעת תהליכי שינוי , משום ש איכות המורים מושפעת מכמה גורמים וביניהם היכולת ללמוד ולהשתנות כחלק מתהליך של השינוי במערכת והיכולת לתרגם ידע שרכשו ולהפוכו ליעיל בתהליכי שינוי ( חן 1995, 1998).
מנקודת המבט שלי אני רואה שהכל עניין של שיתופיות של הידע הנרכש, כדי להפוך את זה כתרבות של שינוי בבית הספר צריכה להיות רמת השיתופיות של הידע מאוד גבוהה ובכך תהפוך למקור של חדשנות חינוכית בכלל וחדשנות טכנולוגית בפרט.

אין תגובות: