יום שלישי, 24 במאי 2011

פדגוגיה חדשנית


חוטב העצים
מספרים על חוטב עצים אחד, שבא להשכיר עצמו לעבודה אל בעל יערות אחד . הציג עצמו ואמר:
"הבט בי וראה :גופי חסון, ידיי חזקות וגרזיני מושחז , אין אדם מוכשר ומהיר ממני בכל הפלך לכרות את יערותיך". הביט בו בעל היערות , ראה את השרירים בזרועותיו ואת להב הגרזן המשונן שבידיו , וקיבלו לעבודה .
עבר יום, עברו יומיים, וחוטב העצים עבד ללא לאות, חטב עצים במהירות , ברא חלקות יער בהינף יד והשאיר את כל חוטבי העצים האחרים הרחק מאחוריו.
עבר עוד שבוע ועברו גם שבועיים וחוטב העצים כבתחילה : ללא לאות , במהירות, וכל חוטבי העצים האחרים מזנבים אחריו. אלא שאז, שם ליבו בעל היערות כי משהו אירע, וכי קצב עבודתו של חוטב העצים המהיר והמוכשר הלך ופחת . נשימתו הפכה כבדה מיום ליום , תנועותיו היו קשות, והעצים לא מיהרו עוד ליפול ארצה.
שאל בעל היערות המודאג את חוטב העצים העיף לפשר העניין .נאנח חוטב העצים וענה:

"המלכה כה רבה, והזמן כה קצר, עד כי איני מספיק עוד לעצור ולהשחיז את גרזיני"
הדבר היציב בחיינו הוא השינוי, וכדי להתמודד עם השינוי יש לאמץ מחשבות חדשות מרחיקות ראות ונועזות יותר וללא שינוי לא יתכנו צמיחה והתקדמות , השינוי חיוני להתפתחותנו כציוויליזציה ולעצם הישרדותנו.
ארגונים המתעלמים מהשינוי דומים "לאותה צפרדע שמוכנסת למים בטמפרטורת החדר ובהדרגה מחממים את המים והצפרדע שתגובתה לשינויים האיטיים משתבשת – מתבשלת למוות .
*"אספר לו סיפור חוטב העצים  מצורף בהמשך"
השינוי אשר ברצוננו לחולל נעשה בעקבות ביקורת רבה ואי שביעות רצון ממבנהו ותפקודו של ביה"ס המסורתי , ביקורת שנשמעת מכל המעורבים במערכת החינוך בישראל והיא באה לידי ביטוי בחוזר מנכ"ל בנקודות הבאות :
·         מספר המקצועות שהתלמידים נדרשים ללמוד בו זמנית הוא גדול מדי.
·         אפשרויות הבחירה של בתי הספר ושל התלמידים מצומצמות.
·         מבנה הלימודים ודרכי ההערכה כופים על המורה סגנון הוראה שהוא ברובו פרונטאלי ושמרני.
·         מסגרות הלימוד שחלק מהן גדולות מאוד , החינוך בדורות האחרונים סבל משמרנות ברוב בתי הספר. במצבו של התלמיד אין שינוי- המורה אותו מורה, הלוח אותו לוח , שיעורי הבית והמבחנים נשארים והשעון ממשיך להתנהל כפי שהתנהל קודם . המורה ממשיך להיות מתוסכל ומתקשה לעניין, לרתק, להקשיב, לשים לב ולגרום להבין כאשר 30-40 תלמידים בעלי יכולת ורצונות שונים נמצאים בשיא האנרגיות שלהם.
עלינו להפוך את חוסר סיפוק זה לחממה של רעיונות והזדמנויות יצירתיים ולאנרגיה בונה ליצירת השינוי לשם כל נדרש גמישות בכדי לקדם ולא לחשוש ולהוציא מתוק מעז.
לפיכך עלינו להחליט לעשות שינוי , וכן עלינו לעצור ולהשחיז את הגרזן וכן להתחדש ולהקדיש כוחות ומשאבים לתכנית לימודים חדשנית שעיקרה  להגדיר את מטרות החינוך ודמות הלומדים במאה ה-21 על-ידי עריכת שינוי בבתי הספר כדי להתאימם למציאות הדינאמית והמשתנה בה הם פועלים. האמצעי להשגת מטרה זו הוא הטמעה של "פדגוגיה חדשנית" במערכת החינוך. ועל כן עלינו המורים מוטלת אחריות בעיצוב דור העתיד  עלינו ליצור קהילת מורים  פרופסיונאלית בעלת אתיקה מקצועית מוגדרת. עלינו למצוא דרכים לעודד יותר ויותר מורים לבנות יחידות לימוד משולבות סביבות מתוקשבות  ולשתף בהם את הכלל.

כולי תקווה שהמצב ישתנה ונצליח ביחד לשנות את הפרדיגמה ואת התפיסה בקרב המורים והאוכלוסייה ובכך להפוך את תהליך הלמידה ליותר טוב מלווה במצוינות בכל אשר נעשה.
האם החינוך רלוונטי עבור ילדנו

אין תגובות: