יום חמישי, 26 במאי 2011

שינוי הפרדיגמה

 כיצד תום סוייר צבע את הגדר?
 
יום אחד, בגלל אחד מתעלוליו, הוטלה על תום סוייר המלאכה המעייפת של צביעת גדר הבית.
חמוש בצבע ובמברשת וגם במוח יצירתי , יצא תום למלא את העונש שהוטל עליו.
כשראה את חבריו מתקרבים, עלה במוחו רעיון, והוא החל לצבוע במרץ ובהתלהבות, כשהוא מלווה את עבודתו בשריקת נעימה קלה.
  • "מה אתה עושה ?" – שאלו חבריו שנדהמו לראות עובד במרץ .
  • " אני נהנה" – השיב תום.
  • " גם אנחנו יכולים להצטרף?" – שאלו.
  • " לא!"
  • " כיצד תשלמו לי,אם אאפשר לכם לצבוע את הגדר?"
  • וכד,בסוף היום היו כולם מרוצים :
  • בעל הבית מצא גדר צבועה למשעי בספר שכבות בצע, חבריו של תום נהו מן הצביעה, ותום סוייר קיבל חפצים שימושיים רבים תמורת ההשתמטות מן העבודה. תום סוייר קיבל חפצים שימושיים רבים תמורת ההשתמטות מן העבודה.
  • תום סוייר הצליח לשנות את מסגרת החשיבה של חבריו לגבי העבודה, וזאת על ידי יצירת הסתכלות על העשייה מנקודות מבט חדשה.
 





    אנו חיים בתקופה בה השינויים עצמם עוברים שינוי. מאחר שקצב השינויים עצמו נמצא בתאוצה, קשה מאוד לקרוא את המגמות וקל מאוד להתבלבל בין מגמות סותרות. בתהליך זה מופיעה העצמה של מגמות מנוגדות. 
    אנו נמצאים  בתהליך של מעבר מתפיסות התואמות לעולם סטטי ויציב, אל תפישות התואמות לעולם דינמי הנמצא בשינוי מתמיד. שינוי תפישתי זה הנו  מכאיב מבחינה פסיכולוגית, במהלכו נשברת תמונת העולם הישן והיציב ונוצרת תמונה עמומה ובעלת דרגות חופש רבות.
  אנו נמצאם עמוק בתוך הסערה, כל-כך עמוק, עד שקשה לנו לראות את עצמת השינוי. ישנה האצה כללית בתהליכים, תהליכי ההבשלה הנם מהירים יותר.
  קצב זה של היפר-תאוצה מרמז, אולי, אף על מהפיכה אשר תטרוף את הקלפים ותשאיר אותנו עם עתיד שונה לחלוטין ממה שנראה כמתווה מרכזי של המגמות הנוכחיות.
                         ( מתוך המאמר ניהול בית ספר במציאות המשתנה)


אין תגובות: