יום שישי, 26 באוגוסט 2011

סביבה חוץ כיתתית כמצע ללמידה

 סביבה חוץ כיתתית

סביבת הלימוד החוץ כיתתית היא הסביבה הממשית , האמיתית , האותנטית שבה תהליך הלמידה הטבעי יכול להתרחש (או לפחות להתחיל ) . לאור זאת , חשוב לציין ששילוב סביבת הלימוד החוץ כיתתית בבית הספר אינו קשור לגיוון דרכי הוראה או העשרה בדרך כלל , אבל זהו תנאי מהותי בתהליך הלמידה של למידה טובה . לשילוב סביבת למידה חוץ כיתתית בלימודי מדע וטכנולוגיה יש חשיבות מיוחדת לאור התפיסה המאפיינת את החינוך המדעי והטכנולוגי ( תפיסת העולם של מדע וטכנולוגיה לכל. תפיסה זו מציבה בפני אנשי החינוך המדעי הטכנולוגי את האתגר הגדול של קירוב הוראת המדע והטכנולוגיה לכל או למרבית התלמידים . ובמילים אחרות , להפוך את המדע והטכנולוגיה לנושאים רלוונטיים לעולמם של הילדים .
 
שיטת הלימוד וחומרי הלמידה המתאימים לסביבת הלימוד החוץ כיתתית
כפי שצוין כודם , המטרה העיקרית של הפעילות בסביבת הלימוד החוץ כיתתית היא מפגש עם תופעות ומושגים באמצעות אינטראקציה ישירה של הלומדים עם האובייקט הנלמד . לכן אסטרטגיות הוראה- למידה וחומרי הלמידה צריכים לנתב את הלומדים להשגת מטרה זו . הניסיון הרב שנצבר בתחום זה מלמד שלמידה שיתופית בחוליות קטנות באמצעות תיווך מורה בשילוב פעילות בדפי עבודה המנתבים את הלומדים לאינטראקציה עם התופעה הנלמדת , תורמת ללמידה טובה יותר . המורה עובר בין חוליות העבודה , מעורר עניין וסקרנות , מעלה שאלות לחידוד החשיבה , מסייע בפתרון בעיות , מאזין לשיחה בין חברי החוליה ומכוון את תהליך הלמידה בהתאם לצרכים . בתום שלב הלמידה השיתופית חשוב לערוך סיכום קצר של הממצאים כדי לוודא שאכן הושגו מטרות הפעילות ושכל הלומדים אכן ראו וחקרו את מה שהיו אמורים לחקור .





כיצד לשלב  את הפעילות החוץ כיתתית ברצף הלמידה הכולל

השיעור החוץ כיתתי מושתת על למידת חקר בדומה לשיעור במעבדה . אולם בניגוד לסביבה ה"סטרילית" של חדר המדעים, השיעור מתקיים ב"מעבדה האותנטית", בסביבה הממשית שבה אנו חיים . ההשוואה בין הפעילות החוץ כיתתית לבין הפעילות במעבדה חשובה לא רק בגלל הדמיון בשיטת העבודה בשיעור החוץ כיתתי, אלא גם כך שאת השיעור החוץ כיתתי יש למקם באופן מדויק ברצף ההוראה –למידה בדומה לאופן שבו מחליטים המורים היכן בדיוק תשתלב פעילות מעבדה זו או אחרת ברצף ההוראה למידה . מאחר שמטרתה העיקרית של הפעילות החוץ כיתתית היא להפגיש את הלומדים עם תופעות ותהליכחם במקום התרחשותם , מומלץ לקיימה בשלבים המוקדמים של רצף ההוראה – למידה , באופן שהרצף יתפתח בהדרגה מן המוחשי אל המופשט. במידה שמטרת השיעור החוץ יתתי היא פתיחת נושא חדש באמצעות העלאת שאלות אותנטיות של לומדים אפשר בהחלט לערוך פעילות זו כשיעור ראשון הפותח את רצף הוראת התכנית . אך במידה שמטרת השיעור היא הבניית מושג או מיומנות יש להקדים לשלבה .

אין תגובות: