יום שלישי, 22 בנובמבר 2011

ארגון קהילה ושוק אסטרטיגיות שינוי, מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר

ביקורת על המאמר של תומס סרג'ובני: ארגון קהילה ושוק אסטרטגיות שינוי:מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר .
המאמר של תומס סרג'ובני מציג  שלוש אסטרטגיות שינוי  :ארגון, שוק וקהילה שמתקנים למיניהם מקדמים כיום במטרה להשיג שינוי , לטענתו אסטרטגיות של שוק וארגון אם הן מוטמעות בבית הספר ביכולתן להביא לשינוי יעיל במבנים בית ספריים אך לטווח קצר לעומת אסטרטגיות של קהילה ביכולתם להביא לשינויים עמוקים .
לטענתו של סרג'ובני ישנם כוחות שינוי המתערבים בתפיסה הרואה את בית הספר כקהילה ואלה הם אשר ימתנו ויחזקו את השינוי  זה מה שנקרא שינוי עמוק בעל אפקט לטווח ארוך
כדי ליצור שינוי מתמשך לדעתי צריך להאציל סמכויות , לרתום את חברי הצוות לחזון ממוקד הוראה הצד החזק אצלם , ליצור מרחב בו מורים יכולים ללמוד יחד לאורך זמן ולתפקד כקהילת למידה .
אם השינוי יגרום לכך שצוות המורים , התלמידים וההורים יבנו מערכת של אמונות ונורמות חברתיות אשר נבעו מתוך צורך , רק אז אפשר להגיד שהתרחש שינוי אמיתי אשר מביא עמו לא רק שינוי בהתנהגות אלא גם באמונה , אם הטמעת השינוי מתבטאת לא רק בהתנהגות של האנשים הקשורים לשינוי אלא גם שינוי בעמדות ותפיסות שעומדות מאחורי העשייה
חשוב שהשינוי יעשה בראיה מערכתית. איתור הטעון שינוי והפנמתו סביר להניח שיביא לשינוי הוליסטי בכל המערכת והתאמתו של הארגון לתפקידו ,שינוי צורך פתיחות כתנאי הכרחי לשינוי.
המפתח לשינוי הוא יצירת אוירה דמוקרטית, מתן יותר אחריות לצוות העובדים להשתתף בקביעת הדברים והנהלים, מצב זה מוביל למוטיבציה, לקהילה לומדת לארגון לומד .על אחת כמה וכמה אם הוא נעשה מתוך הכרה של העובדים בחשיבותו ומבוצע כיוזמה מהשטח בשיתוף ועידוד הנהלת הארגון.
יש לאפשר לעובדים להגדיר לעצמם את  צפיות ההתנהגות שלהם מעצמם ושל הארגון מהם, אלו מגדירות את אחריותם לתפקיד במסגרת הארגון, ומאפשרות להם ביטוי אישי, יוזמה אישית וגבולות תפקיד במסגרת האילוצים והמגבלות הקשורים לתפקידם  הגדרה ברורה של אלו יחד עם פיתוח אישי ויצירתיות אישית יהוו גורמים מכריעים בתהליך השינוי , לדעתי לצד כל אלה  על הארגון לעודד עבודת צוות, תהליכי קבלת החלטות משותפות תוך זיהוי הבעיות, ניתוחם, מתן פתרונות והאצלת סמכויות .
כדי לעודד שינוי יש מקום לנסות לאתר אנשים פתוחים  וגמישים בארגון ולגייס אותם כקבוצה תמיכה נלהבת בתהליך השינוי. בדרך כלל אנשים שאוהבים רעיונות חדשים ואוהבים טכנולוגיות חדשות שיסייעו בתהליך .

אין תגובות: