יום שישי, 6 בינואר 2012

חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי

זהו מאמר העוסק בחידושים מהותיים בחינוך צ'אנג מציג פרדיגמה חדשה , הוא קרא לזה משולש בגלל שהוא תהליך משולש המורכב מפיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל הלומדים . הוא ציין שלושה מרכיבים בתהליך זה :
גלובליזציה:העברה, פיתוח ערכים ,ידע, טכנולוגיה , כלכלה , חברה תרבות, לימוד ונורמות התנהגות בין המדינה וכל זאת בעזרת רשת תקשורת גלובלית (האינטרנט ,ערכת אלקטרונית כלל עולמיות  .
לוקליזציה: העברה, סיגול, ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות קשורות מההקשרים המקומיים ואליהם. ללוקליזציה משמעות כפולה: ראשית, המשמעות יכולה להיות סיגול של כל הערכים הקשורים החיצוניים, היזמות והנורמות כדי שיתנו  מענה לצרכים המקומיים ברמת החברה, הקהילה או המקום; שנית, המשמעות יכולה להיות שיפור ערכים מקומיים, נורמות, דאגות, רלוונטיות, השתתפות ומעורבות ביזמות ובפעולות קשורות.  
אינדיבידואליזציה :העברה, פיתוח ערכים, ידע טכנולוגי ונורמות כדי לענות  על צרכי הפרט ואישיותו , מטרתה של ההתאמה האישית היא להביא ידי מירב המוטיבציה , היוזמה והיצירתיות של התלמידים ומורים בחינוך , בהוראה והלמידה דרך אמצעים שונים כגון יעדי למידה שיטות הוראה שונות ועוד .
בהמשך המאמר צ'אנג משווה בין הפרדיגמה המסורתית והפרדיגמה החדשה מתוך השוואה זו אני הבחנתי בין השיטות  הקיימות במערכת החינוך ובאפשרויות הטמונות בהן למשל למדתי כי קיימת אפשרות אחרת שיכולה להיות מותאמת לפרט , הן מצד התלמיד , פרדיגמה זו מציעה הגמשה עצמית אצל התלמיד והן מצד המורה פוטנציאל ותכונות משלו וכל מורה יכול ללמוד סגנון שונה כדי לממש את מירב תרומתו .
במסגרת הקורס מדיניות בחינוך נחשפנו לרפורמות שונות אשר מרביתן שואפות לבתי ספר אפקטיביים , המעבר לבתי ספר בניהול עצמי אשר הדגש בהו הוא על תכנון פיתוח בבית הספר והבטחה של איכות ההוראה , בתי ספר בניהול עצמי נחשב לאחת המגמות הבין לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך (צ'אנג, 2000), והיא מדגישה ביזור ברמת בית הספר כאמצעי עיקרי לקדם קבלת החלטות אפקטיבית , שיפור תהליכים פנימיים ושימוש במשאבים בהוראה ובלמידה כדי לענות על צורכי החינוך הייחודיים של כל בית ספר.
היותי ואני מתמחה במגמת תקשוב ולמידה רוצה להתייחס במיוחד על טכנולוגיות המידע המאפשרות גלובליזציה , הרבה מחקרים הראו את הבעייתיות של המורים  וחוסר שליטתם בכלים אלה וחוסר מודעות לפוטנציאל הגלום בהם  וטכנולוגיות כסוכני שינוי  בבית הספר . אמנם תוכנית התקשוב הציעה תוכניות לימודים חדשניות ומסגרות מתאימות להכשרת המורים  ולהפוך אותם למורים נבונים בשילוב טכנולוגיות חדשניות מגוונות אשר יהפכו את הלמידה לרלוונטית  , אין ספק שדבר זה מצריך ניסוח  ושינוי שח חלק מהמטרות  אשר מציב המטה במשרד החינוך
אם אנחנו חושבים עמוק קצת בכל תקופה והאיומים של הגלובליזציה נגלה שאנחנו חיים בתוך העולם הזה ,החשיפה שלנו לעולם האינטרנט והשימוש היומי בו  וגם ברשתות החברתיות למיניהן . לדעתי לרובנו קרה שינוי תפיסה לגבי הערכים והתנהגויות בהתאם לעידן החדש מבלי שזה יפגע בערכים המסורתיים אשר מייחדים אותנו ומבלי לפגוע בעוד פינות חשובות בחיינו , במילים אחרות אני מאמינה שעלינו לדאוג לחנך את הדור חדש אשר יהיה מסוגל לתפקד בעולם גדוש של תקשוב ונהיה אקטיביים במידה רבה בתוך העולם הגלובלי  אשר הולך ונהיה  מצומצם  יותר מתוך טענה שאנחנו לא חייבים לקבל ו"לקנות" את  כל הערכים והתכנים  המוצעים על ידי החברה החדשה אלא לדעת לשאוב את המתאים עבורנו שביכולתו למתן את תפקודנו המיטבי בעולם הזה .   

אין תגובות: