יום ראשון, 8 בינואר 2012

מערכת החינוך בפינלנד

בשנות  התשעים נערכה רפורמה חינוכית בפינלנד במטרה לשפר את רמת החינוך ולייעל את המערכת , לספק הזדמנויות שוות לכל האוכלוסייה ולצמצם פערים לימודיים חברתיים והחשוב בעיניי להרחיב את הגמישות במערכת והבחירה האישית לתלמידים , הדבר שסובלת ממנו מערכת החינוך שלנו .
בעקבות הסרט ראינו את עקרונות הרפורמה ותהליך יישומה אשר בעקבותיה הפכה פינלנד לאחת המדינות המובילות בעולם בהישגים לימודיים  ומובילה בתחום תעשיות ההייטק .
עלו בסרט נתונים אודות ההישגים של העם הפיני במערכת החינוך, התלמידים הפינים הגיעו למקום הראשון במבחני ההישגים הבינלאומיים PIZA במתמטיקה, הבנת הנקרא ובמדע . נציגים רבים ביקרו שם כדי לבדוק מה הפינים עושים. אני אתייחס למדיניות החינוך בקצרה .
·         חינוך בבי"ס יסודי הוא חובה ומתחיל מגיל 7  ומסתיים בגיל 16 והוא חינמי גם.
·         רוב בתי הספר היסודיים והתיכוניים מוחזקים ע"י העיריות או המחוזות , הם הוגדרו בחברה מידענית כלומר מוסדות החינוך צוידו במחשבים וחוברו לרשתות מידע .
·         בלימוד שפה התלמידים לומדים שתי שפות בנוסף לשפת אם ויש להם אפשרות לבחור אחת מתוך שתי האפשרויות .
·         בחינוך המתמטי ובמדעי הטבע התלמידים בוחרים נושאים אלה בבית הספר .
·         המורים חויבו בקבלת תואר אקדמי (מ.א.) בתחום אותו הוא מלמד ותנאי עבודה למורים טובים מאוד.
המפתח לחינוך מוצלח בפינלנד הוא ההשקעה האישית בתלמידים והמורים ,ישנם הרבה השקעה ,יחס אישי .בין תלמידים ההורים והמורים  נרקמה מערכת יחסים אשר מושתת על יחסי אמון , שיטות הלימוד מגוונות מתוך הסרט שיטות אשר מעודדות חשיבה וחקר , עבודה שיתופית ועבודה בקבוצות ,  לא מעט מחקרים אשר הראו כי למידה קבוצתית תורמת לאווירה חיובית  ומשפרת את ההערכה העצמית והתחושה האישית של התלמיד  .

אין תגובות: